Maleficient

Efter mycket om och men gav jag mig tid att se hela filmen Maleficient och den var precis som jag misstänkte: Ännu en sån där dussinfilm som är ute efter att sprida manshat och promota kvinnor som starka och goda *spyr*

Den är baserad på den klassisk sagan ”Törnrosa” (Dornröschen, av bröderna Grimm) som handlar om en bitter haggas hat, avund och oproportionerliga hämnd.
Törnrosa börjar med att kungen får en dotter, och blir som vilken stolt pappa som helst glad över detta. Så han bjuder in sina undersåtar till dopfest, däribland landets visa kvinnor (häxor/feér/wicca). Dock finns ett problem: han har bara 12 guldtallrikar men de visa kvinnorna är 13 till antalet. För att det inte ska bli dålig stämning, det är trots allt fest, och någon ska känna sig mindre värd beslutar han sig för att endast bjuda in endast 12 av dem. På självaste festdagen framför 11 av dem sina bästa önskningar. Men även den objudna har dykt upp. Som en typisk kvinna full av hat och bitterhet så uttalar hon istället en förbannelse på det stackars flickebarnet som är helt oskyldigt. På sin 16de födelsedag (på den tiden var 15/16 år den ålder en flicka blev kvinna och giftasmogen) ska hon sticka sig på en slända och dö. Den 12te kvinnan kan inte häva förbannelsen, men mildrar den genom att önska att döden förvandlas till 100 års sömn och att hon blir väckt av en kyss från en äkta prins.
Kungen, som vilken sann far som helst, försöker i förtvivlan att göra _allt_ för att skydda sin dotter: hon får inte lämna slottet utan beskydd och landets alla sländor/spinnrockar förstörs och ingen får spinna garn. Men på hennes 16de födelsedag dyker den onda kvinnan upp. Förklädd till gammal gumma lockar hon Törnrosa till sig och får henne att vilja prova sländan. Hon sticker sig såklart på den och därmed går förbannelsen i uppfyllelse. Både Törnrosa och slottets invånare faller i en djup sömn som varar i hundra år, slottet omges dessutom av en kraftig ogenomtränglig törnhäck som hindrar alla från att komma in till undsättning. Efter 100 år förvandlas dock törnhäcken till en vacker rosbuske. En vacker prins som hört talas om hennes skönhet och utsatthet tar sig in i slottet och befriar henne från förbannelsen genom att väcka henne med en kyss.

Men filmen Maleficient (2014) är tyvärr filmad i en tidsålder då vissa sanningar är förbjudna…. Ve den som vågar utmåla en kvinna som skurk, en Man som älskande fadersgestalt och en kille som en modig djärv prins. Och inte heller får det ens antydas att en heteronormal kyss, mellan man och kvinna, är det undergörande.
Istället badar och svämmar filmen över av manshat, fördomar och stereotypisering. Männen är såklart dumma och giriga, de förklara krig och försöker brandskatta allt, pojken som vinner Maleficients vänskap ”stjäl” hennes hjärta och använder sig av en daterape-drog får att stympa henne i sömnen. Som om vore hennes vingar ett par blygdläppar och hennes flygförmåga oskulden och friheten. Maleficients tjänare är så klart en karlslok (kråka) som måste finna sig i att bli hunsad, förnedrad och evigt tacksam mot henne. Tom prinsen som ska vara den räddande ängeln porträtteras som aningen inkompetent och mesig. Inte ens en ordentlig kyss klarar han av. Därmed framställs Män som impotenta som inte ens klarar av den enklaste av uppgifter. I gengäld så är det kyssen mellan två kvinnor, gayagendan, som räddar dagen och återför prinsessan tillbaka till livet. *spyr igen*
Filmen igenom är det kvinnorna som framställs som positiva, bra, älskvärda med helande egenskaper…. ja så där magiska som kvinnor alltid vill utmåla sig själva. Maleficient som egentligen hör till en av sagoböckernas allra ondaste karaktärer framställs istället som någon som är snäll, rättvis och endast vill väl. Som beskyddar de svaga och straffar de ”onda karlarna”. Där allt dåligt hon gör skyndsamt kan förklaras av sin självattribuerade kränkthet. Istället för den onda psykopat-kvinnan hon verkligen är framställs hon som prinsessans gudmor. Hade en Man stalkat en tjej och varit som hennes skugga hade det blivit ett jäkla liv, men som kvinna är det tydligen ok och ett tecken på att man bryr sig.

En tillrättalagd historia, en tillrättalagd karaktär som ingen ska kunna hata eller tycka illa om bara för att hon är född med ett hål därnere.
Filmen har såklart en hel del andra plotholes och svagheter, vilket många kritiserat den för. Men det är ingen som vågar säga den Bittra Sanningen att den suger just därför att det är ytterligare en sån där feminazi film full av misandri, kvinnochauvinism och sexism mot Män. Först när Mannen är död blir det typ ”fred på jorden”. Kvinnorna är goda och glada.  Prinsessan regerar sitt kungarike och Maleficient är drottning över sin och allt blir ljust och glatt bara de slår ihop sina kungadömmen och regerar utan kungar.

Stackars pojkbarn som får sig ännu en omgång itutad att allt vad killar gör är fel och ondska, men allt vad tjejer gör är fint och ädelt. Inte konstigt att pojkar säger sig vara födda i ”fel kön”. Ingen vill ju vara ondskan personifierad. :/ Många lär också bli de pojkar som en mindre vacker dag kommer vakna upp helt oförstående när de möter kvinnors ondska och djävulskap.

Diverse intressanta recensioner:
ThinkProgress: Maleficent Could Be So Good. If Only She Were Allowed To Be Bad.
Gawker.com: Bad witch worse movie – Maleficent

 © Bittra Sanningar

Annonser

Posted on 30 augusti, 2014, in Mansförtryck and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: